loading...
گلزنان | TopGoals
آخرین ارسال های انجمن
نریمان بازدید : 207 یکشنبه 17 فروردین 1393 نظرات (0)

ادامه مطلب...

لوکا مودریچ، هافبک خلاق تیم ملی کرواسی دومین حضورش را در جام‌جهانی تجربه خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مودریچ‏ متولد ۹ سپتامبر ۱۹۸۵در کرواسی است و تاکنون در تیم‌های دینامو زاگرب، زرینسکی موستار، اینتر زاپاریسک، تاتنهام و رئال‌مادرید بازی کرده‌ و 72 بازی ملی هم برای تیم ملی فوتبال کرواسی انجام داده‌ است. لوکا تابستان ۲۰۱۲ در یک نقل و انتقال پرسروصدا وارد باشگاه رئال مادرید شد و اولین بازی رسمی خود را برابر بارسلونا انجام داد.

 

شروع فوتبال مودریچ آسان نبود. خانواده‌اش در گیرودار جنگ داخلی در دهه 90 به کرواسی رفتند. پدر بزرگش به دست سربازان صرب به قتل رسید. او در هتل آدریاتیک در شهر زادار زندگی می‌کرد؛ شهری که مودریچ در آنجا تصمیم گرفت فوتبالش را شروع کند و حتی وقتی که اطرافیانش به زاتون ابراواکی رفتند، او آنجا باقی ماند. مودریچ آن دوران را به خوبی به یاد می‌آورد: "دوستانمان پیش از اتمام جنگ به خانه‌هایشان برمی‌گشتند و فکر می‌کردم که والدینم همین کار را انجام دهند اما آنها تصمیم گرفتند، اجازه دهند که پسرشان همان کاری را که می‌خواهد، انجام دهد."

 

مادرش خیاطی می‌کرد و پدرش پس از بازگشت از ارتش به عنوان مسئول فنی در فرودگاه زادار مشغول به کار شد اما این هم بدون مشکل نبود. جور کردن پول مدرسه مودریچ آسان نبود. در سال 2000 او به آکادمی دینامو زاگرب پیوست و پس از آن سه سال در زیرینسکی بازی کرد. در حالی که تنها 18 سال داشت در موستار تبدیل به بهترین بازیکن لیگ بوسنی‌وهرزگوین شد. مودریچ سپس به دینامو زاگرب برگشت.

 

نقش او در پیراهن تیم ملی کرواسی با حضور اسلوان بیلیچ پررنگ‌تر شد؛ چرا که این مربی اعتقاد ویژه‌ای به استعدادهای او داشت و معتقد بود که لوکا جانشین شایسته‌ای برای نسل طلایی کروات‌ها در دهه ۹۰ است که شوکر، بوبان و پروسینسکی را داشت.

مودریچ که لقب "پرنده" را هم یدک می‌کشد، در یورو ۲۰۰۸ خود را به عنوان یک ستاره جهانی مطرح کرد. یک گل زیبا به اتریش زد و در بازی مقابل آلمان عملکردی درخشان داشت. در مرحله یک چهارم نمایش درخشان دیگری مقابل ترکیه داشت اما کروات‌ها در ضربات پنالتی حذف شدند. این باعث نشد که او عضوی از تیم برتر تورنمنت نباشد. در یورو 2012 مودریچ مقابل ستاره‌های اسپانیا عملکردی درخشان داشت. کرواسی به دست ماتادورها در مرحله گروهی حذف شد. عملکرد مودریچ در یورو ۲۰۰۸ نگاه چندین باشگاه را به خودش جلب کرد. در نهایت با ۲۱ میلیون یورو به تاتنهام پیوست تا تبدیل به گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال کرواسی شود.

 

ناهماهنگی و مصدومیت باعث شد که در آغاز کارش در لیگ انگلیس توفیقی داشته باشد اما در سال 2011 هواداران تاتنهام او را بهترین بازیکن تیمشان خواندند. تاتنهام پیشنهاد 25 میلیونی چلسی را برای بازیکن کروات رد کرد. پس از یورو 2012 باز هم نگاه‌ها به او جلب شد و مشتریانش بیشتر شدند.

 

او که لقب "کرایف بالکان" را به خود اختصاص داده از نظر سبک بازی و شکل ظاهری به جوانی‌های کرایف شباهت و بازیسازی است که کلاس خاص خودش را دارد. همیشه سعی می‌کند که به بهترین شکل هم‌تیمی‌هایش را ببیند و برایشان بازی بسازد. از آن دست از بازیکنان تکنیکی است که هواداران حاضرند برای دیدن بازی‌اش بلیت بخرند. هافبکی است که باهوش و نبوغش میانه زمین را تسلط کند. در حقیقت هر بار که توپ به او می‌رسد، می‌توان انتظار یک اتفاق را داشت. البته شم گلزنی مودریچ خوب نیست اما دید و آمار پاس گلش نسبت به بازیکنی که 26 ساله است و در اوج دوران فوتبالش به سر می‌برد، عالی به نظر می‌رسد.

 

جیمی ردنپ، سرمربی سابق تاتنهام او را این‌گونه توصیف می‌کند: "او مثل یک غول تمرین و هرگز شکایت نمی‌کند. با توپ یا بدون توپ درون زمین کار می‌کند و می‌تواند با یک حرکت کوچک مدافع مقابلش را محو کند."

 

در چهار سال حضورش در لندن دو تغییر در سبک بازی‌اش داشت. یکی این که پستش عقب کشیده شد و حالا می‌تواند به عنوان هافبک دفاعی هم بازی کند. تغییری که باعث شد آمار گلزنی‌اش کاهش یابد. دومی هم به خاطر اولی است. او بیشتر به میانه زمین نزدیک شده تا به محوطه جریمه حریف و این باعث می‌شود که نقشش در تیم پررنگ‌تر شود. مودریچ که تا 2016 قرارداد داشت، بی‌صبرانه منتظر پیوستنش به رئال‌مادرید بود. او تصمیم گرفت که تمرین‌های تاتنهام را تحریم کند که این با جریمه 100 هزار یورویی برایش همراه بود. او پس از 24 ساعت به تمرین تیم انگلیسی برگشت. تاتنهام در ازایش 50 میلیون یورو می‌خواست اما رئال‌مادرید فقط حاضر بود 33 میلیون یورو بدهد. مودریچ در تیم لندنی 160 بازی رسمی داشت که 17 گل زد. در تیم ملی کرواسی هم در دو یورو و یک جام‌جهانی حضور پیدا کرد.

 

 

مودریچ

 

بعد از چندین هفته مذاکره سرانجام دانیل لوی، رئیس باشگاه تاتنهام مبلغ درخواستی‌اش را کاهش داد و دو باشگاه برای انجام این انتقال روی مبلغ ۴۲ میلیون یورو (۳۳ میلیون پوند) به توافق رسیدند. مودریچ ۲۶ ساله دستمزد ۱۲۰ هزار پوند در هفته از رئال دریافت می‌کند. او در رئال بازی‌های خوبی را انجام داده ولی هنوز نتوانسته به آرزویش که کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است دست یابد.

 

افتخارات

 

دینامو زاگرب کرواسی: قهرمانی در لیگ (3 دوره)

* قهرمانی در جام حذفی: ۲۰۰۷،۲۰۰۸

* قهرمانی در سوپرکاپ: ۲۰۰۶

 

رئال‌مادرید: قهرمانی در سوپر کاپ ۲۰۱۲

 

* بهترین بازیکن لیگ بوسنی: ۲۰۰۳

* بهترین بازیکن از حاضر در لیگ کرواسی از نظر نشریات: ۲۰۰۵

* بهترین بازیکن در لیگ کرواسی: ۲۰۰۷

* بهنرین بازیکن سال کرواسی: ۲۰۰۷،۲۰۰۸،۲۰۱۱

* برترین تیم در مسابقات یورو از نظر یوفا: ۲۰۰۸

* بهترین بازیکن سال در باشگاه تاتنهام: ۲۰۱۱

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 85
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 675
  • بازدید سال : 3,464
  • بازدید کلی : 242,315